Κατά τον 18ο αιώνα κάνουν έντονη την παρουσία τους προοδευτικές αδελφότητες σε Ευρώπη και Αμερική, οι οποίες πρεσβεύουν τις ιδέες του ελευθεροτεκτονισμού. Μυστικές εταιρείες, όπως οι Jacobites στη Βρετανία και οι Carbonari στην Ιταλία, λειτουργούν ως κέντρα διάδοσης φιλελεύθερων πολιτικών ιδεών. Τον 19ο αιώνα, η δυναμική των εθνικοαπελευθερωτικών κινημάτων, ωθεί σε πολλαπλασιασμό αυτών των εταιρειών. Γύρω από το ελληνικό ζήτημα οργανώθηκαν πολλές τέτοιες εταιρείες: «Ελληνόγλωσσον Ξενοδοχείον» (1811, Παρίσι) «Φοίνικας» (1812, Μόσχα), «Αθηνά» & «Φιλοαθηναϊκή Ακαδημία» (1812, Αθήνα), «Ελληνογαλλική Εταιρεία» και «Εταιρεία των Φιλόμουσων» (1813, Αθήνα), «Εταιρεία των Φίλων των Μουσών» (1814, Βιέννη)- οι οποίες προωθούσαν δημοκρατικές ιδέες και καλλιεργούσαν φιλελληνικά αισθήματα.
Στα Επτάνησα, ήδη από το 1782 λειτουργούσε η «Bienfaisance à l’Orient» και λίγο αργότερα η «Philogenie». Ο Διονύσιος Ρώμας, το 1811, συνένωσε τις δύο αδελφότητες και το 1815 ίδρυσε στη Ζάκυνθο ακόμη μία με την επωνυμία «Αναγεννηθείς Φοίνιξ». Μετά την μύησή του στη Φιλική Εταιρεία (1819), αξιοποίησε το ήδη υπάρχον δίκτυο επικοινωνιών του για να ενισχύσει τους Φιλικούς και κατ’ επέκταση τις ανάγκες του Αγώνα. Πολλά μέλη της Φιλικής Εταιρείας υπήρξαν πρώτα μέλη τεκτονικών στοών. Εξάλλου η ίδια η δομή της Εταιρείας ακολουθούσε τα πρότυπα των Ελευθεροτεκτονικών Αδελφοτήτων. Η εμπιστοσύνη, η μυστικότητα και η αξιοπιστία που διέκρινε τις σχέσεις των Φιλικών, διευκόλυναν τους σκοπούς τους. Παράλληλα, οι προοδευτικές ιδέες των μελών, σε συνδυασμό με την κοινωνική τους ευαισθησία, εκφράζονταν μέσω της φιλανθρωπικής τους δραστηριότητας, της υποστήριξης της παιδείας και άλλων δράσεων κοινωνικής αλληλεγγύης.
Σε επιστολή του ο Ιωάννης-Βαπτιστής Θεοτόκης ζητά από τον Διονύσιο Ρώμα τη στήριξή του για τη δημιουργία μιας αδελφότητας στο Ναύπλιο, η οποία θα αναλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη μέριμνα των προσφύγων του Μεσολογγίου και των ορφανών Ελληνόπουλων και τη διάδοση των πατριωτικών ιδεών.
Ναύπλιο, 22 Μαρτίου 1825
«Δια του αρχιμανδρίτου Ζένσου σας παρεκάλεσα να μοι αποστείλητε παν ό,τι αναγκαιοί δια να φωτισθώμεν, δηλαδή όπως ιδρύσωμεν μίαν στοάν Μασονικήν, το μόνον μέσον ίνα ενθουσιάσωμεν και προσελκύσωμεν πατριώτας τινάς επί τω σωτηρίω σκοπώ να υπερασπίζουσι τα δίκαια της ημετέρας πατρίδος κτλ. Πάν άλλο σύστημα θα ήτο επικίνδυνον και θα εδημιούργει μεταξύ ημών διαφωνίας …»